onsdag 17 september 2008

Lust


Vad är det som utmärker en bra bok? För mig är det lusten och längtan till att läsa boken.

Stilistiska och språkliga finesser kan mer elitistiska bloggare uttala sig bättre om. För mig är lusten det viktiga. Det finns en mängd olika böcker som kan ge den lusten. Det kan vara en bra roman, en deckare med driv eller en faktabok.


Just nu är det en faktabok, "Döden är en man" av Per Lindeberg. Boken handlar om styckmordet på Catrine la Costa. Fantastiskt bra bok. Jag har kommit 200 av 600 sidor. Har ett justitiemord begåtts? Kan det verkligen gått till så här?

Jag längtar till att läsa vidare.

Kanske skall läsningen kompletteras med Hanna Ohlsson "Catrine och rättvisan" och Borgnäs "Sanningen är en sällsynt gäst".


Parallellt läser Jag Peter Kihlgårds "Kicki och Lasse". Den ger mig ingen lust alls. Jag skall dock läsa klart den men endast av det skälet att jag har en kusin som heter Kicki. Hennes man heter Lasse. Snart kommer även en recension av Kate Mosse "Labyrinten".

Den bok som gett Elton John mest lust eller i allafall den bok han tyckt mest om är "Kamikazekaniner". Det är en bilderbok med små kaniner som begår självmord.

Lusten är olika för olika människor och tur är väl det.

4 kommentarer:

La Bibliofille sa...

Vi tycks vara eniga på en punkt: det är lusten som är det viktiga med läsning. Min lust och längtan till en bok väcks ofta av stilistiska och språkliga finesser. För mig är inte det viktiga VAD som berättas, utan HUR det berättas (därmed inte sagt att handlingen är mig alldeles likgiltig).

Vad är det mer exakt som väcker Din lust och längtan i Döden är en man, varför väcks den inte av Kicki och Lasse?

Sympatiskt av Dig att läsa ut Kihlgårds bok med hänsyn till Din kusin och hennes man förresten :)

pocketoraklet sa...

I rankingen av och Hur kommer Vad först. Hur är naturligtvis även det viktigt. Hellre Mycket Vad och mindre Hur än mycket Hur och lite Vad. Helt utan Hur går inte men helt utan Vad är inte heller bra. Möjligtvis kan Hur vinna om valet står mellan total avsaknad(av Hur eller Vad). Men bara Hur skall serveras i små portioner.

pocketoraklet sa...

I rankingen mellan Hur och Vad kommar Vad först skall det stå!(Det var det här med HUR)

La Bibliofille sa...

Ach so! Med vilken önskavärd tydlighet Ni förklarar saken, höga Pocketorakel!

En blogg att konsultera om pocketböcker och meningen med livet.